Focus of Research


Our international laboratory pursues cancer research aimed at fostering positive outcomes for patients worldwide. We focus on Immunocompromised patients facing hematologic malignancies such as leukemia and lymphoma striving to reduce  the risks of disease relapse and complications. Our global pursuit of innovative research, where diversity, special support for women in science, and sustainability are integral to our mission of revolutionizing cancer research. Our laboratory generates the targeted genetic manipulation of cellular components and models of the immune system to lower these risks:
  • Epstein Barr virus (EBV) and human cytomegalovirus (HCMV) reactivations after stem cell transplantations are associated with high morbidity and mortality. EBV is also associated with different types of lymphomas and carcinomas. We showed proof-of-principle of T cells expressing chimeric antigen receptors (CARs) targeted against lytic EBV and HCMV antigens expressed during reactivations. These therapeutic CAR-T cells can lower the risks of post-transplant lymphoproliferative disease and are in clinical development.

  • Leukemia minimal residual disease, if not controlled by the immune system, can lead to chemotherapy resistance and fatal relapse. We have a long-standing experience with development of induced dendritic cells” to be applied as a preemptive immunotherapy against leukemia relapse.
  • “Humanized mice” are transplanted with human hematopoietic stem cells to evaluate the potency and immunologic effects immunotherapies in vivo. We collaborate with academic centers and industry to test novel therapies such as CAR-T cells, check-point inhibitors, monoclonal antibodies and vaccines.

Forschungsschwerpunkt
Immungeschwächte Patienten mit hämatologischen Malignitäten wie Leukämie und Lymphom sind dem Risiko einer Rezidive und von Komplikationen ausgesetzt. Unser Labor herstellt die gezielte genetische Manipulation zellulärer Komponenten des Immunsystems und in vivo Modelle, um diese Risiken zu senken:
  • Reaktivierungen des Epstein-Barr-Virus (EBV) und des humanen Cytomegalievirus (HCMV) nach Stammzelltransplantationen sind mit einer hohen Morbidität und Mortalität verbunden. EBV ist auch mit verschiedenen Arten von Lymphomen und Karzinomen assoziiert. Wir zeigten „proof-of-principle” von T-Zellen, die chimäre Antigenrezeptoren (CARs) exprimieren. Sie sind gegen lytische EBV- und HCMV-Antigene gerichtet, die während viraler Reaktivierungen exprimiert werden. Diese therapeutischen CAR-T-Zellen können das Risiko einer lymphoproliferativen Erkrankung nach Transplantation senken und befinden sich in der klinischen Entwicklung.
  • Eine „minimale Leukämie-Resterkrankung“ kann, wenn sie nicht vom Immunsystem kontrolliert wird, zu Chemotherapieresistenz und tödlichem Rückfall führen. Wir haben langjährige Erfahrung mit der Entwicklung von „induzierten dendritischen Zellen“, die als präventive Immuntherapie gegen Leukämierezidive eingesetzt werden sollen.

  • „Humanisierte Mäuse“ werden mit humane hämatopoetische Stammzellen transplantiert und werden benutzt um die Wirksamkeit und die immunologischen Wirkungen von Immuntherapien in vivo zu bewerten. Wir arbeiten mit akademischen Zentren und der Industrie zusammen, um neuartige Therapien wie CAR-T-Zellen, Check-Point-Inhibitoren, monoklonale Antikörper und Impfstoffe zu testen.

Contact


Prof. Dr. Renata Stripecke

Chair of Translational Immune Oncology


[email protected]


Phone +49 221 478 51457 Fax + 49 221 478 87998


Internal Medicine of the University Hospital Cologne

Institution of Translational Immune-Oncology

Cancer Research Center Cologne Essen
Internal Medicine -1
TRIO
Building 66, Room 3.068
Robert-Koch-Straße 21
50931 Cologne
Germany


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